Skylla sig själv, no way

Fredag idag, och jag har varit på universitetet idag och lånat en bok som jag hoppas blir användbar till min uppsats. Tänker skriva om kvinnor som våldtäksoffer, men vet inte om jag ska ha den titeln riktigt. Men om det ämnet i alla fall, och boken jag lånade idag heter Skylla sig själv- en bok om våldtäkt. Läste i den idag och blev helt fängslad, man blev bara så arg då man läste den. Hon hade med en massa korta berättelser från kvinnor som själv blivit våldtagna och man blev bara så himla upprörd då man läser den. Vilket väl är bra på ett vis, för jag fick ju många uppslag som man kan skriva om. Men man blir bara så förbannad på samhället vi lever i!

En grej som störde mig grymt mycket var att författaren läst några avhandlingar där någon man skrivit att "om en tjej frivilligt följer med en kille upp till hans lägenhet på en fika på kvällen, så får hon väl räkna med att det värsta kan hända, att hon blir våldtagen till exempel. Det är som en oskriven regel, då har hon sig själv att skylla."
WHAAAAAT?!?!??!

Är det underligt att man få lust att leta upp de där människorna som skrivit det där och banka dem i huvudet med en kavel? Eller ännu bättre, man låter Lisbeth Salander sköta jobbet!



Kommentera här
Postat av: Emelie

Fy...

2009-11-27 @ 16:32:52
URL: http://sobels.blogg.se/
Postat av: Jannike

Helt sjukt, fattar inte hur en del tänker. Hör gärna av dig då du skrivit klart, läser den gärna om du vill ha någon som kikar på den innan du skickar in den! :)

2009-11-27 @ 21:24:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0